ine&india

Sunday, October 29, 2006

Delhi, Agra, Veranasi rundt - på fire dager!

Mulig: ja, men ganske stressfullt! Turen vår startet med et kvelds fly til Delhi fra Chennai torsdags kveld 19. oktober. Denne gangen var det Mari, Kathrine, Dagrunn, Maya og meg som reiste av gårde.

Første dag i Delhi gikk med til å se de største turistattraksjonene. Vi hadde ordnet oss Abbys reiser, som Anne og Eivind reiste med når de var her. Det var ganske greit når vi hadde liten tid, men ellers ville jeg nok ha foretrukket å gjøre litt mer ting på egenhånd. Vårt første inntrykk av Delhi ble derfor ganske bra (i og med at vi ble kjørt til alle de fineste stedene i taxi).

Første stopp på turen var Jama Masjid, som er Indias største moske. Den var utrolig flott. Luftig, proporsjonert og elegant. Stemningen her var veldig fin og rolig. Ekstra spesielt siden det var fredag, muslimenes helligdag.

Tror folk syns vi så veldig rare ut, jeg ble kledd på en stor oransje kappe over klærne. Hadde dekket til skuldrene og knærne, men det var tydeligvis ikke nok.

Neste stopp var Raj Ghat, hvor Mahatma Gandhi ble kremert etter han ble myrdet i 1948 Indira Gandhi, datter til Nerhu, indias første statsminister, ble myrdet i 1984. Hun ble også kremert ved denne plassen.

Etter dette gikk turen til India Gate, om er Indias svar på triumfbuen. Herfra så vi parlamentsbygningen som var stor og overdådig.

Siste stopp før avreise til Delhi var Qutb Minar, som er noen av ruinene etter det Islamske herredømme som var i India på begynnelsen av 1000 tallet e.kr. Qutb Minar er et godt eksempel på tidlig Afghansk arkitektur og er laget av rød sandstein.

Da vi kjørte fra Delhi til Agra, stoppet vi en plass midt imellom for å ta en kopp chai (svart te med melk og sukker). Da vi satt oss i bilen igjen kom det en liten gjeng med transvestitter bort til oss og begynte å banke på ruten. Sjåføren vår ble kjempestresset og gav dem 50 rupi (som er ganske mye!) for å få dem til å gå bort. Det er visst nok en vanlig greie her, at transvestittene jobber som mafiabander og ”skremmer” folk til å gi penger!

Lørdags morning stod vi opp kl 05.00 for å få med oss soloppgang ved Taj Mahal i Agra. Ah, det var litt av et syn!

“A teardrop on the face of eternity - the embodiment og all things pure” Rudyard Kipling

Taj Mahal ble bygd i 1631 av Keiser Shah Jahan, og var et minne til kone Mumtaz Mahal som døde i barselseng. Det sies at Keiseren fikk så stor hjertesorg at håret hans ble grått over natten.

Etter å ha sovet litt på hotellet gikk turen til Agra Fort, og litt sandal shopping. Tilslutt avrundet vi turen ved å se Taja Mahal fra andre siden av elven, i solnedgang. Her var det en masse unger som ville ha penner og bli tatt bilde av.

Natt-toget til Varanasi fra Agra var ikke akkurat behagelig, ikke bare var toget 7 timer forsinket (!), Abby reisebyrå hadde ikke fått tak i 2. klasse sovevogn, så vi måtte sove på tredjeklasse. Turen tok hele 17 timer, vi skulle egentlig vært framme kl halv ni om morningen, i stedet kom vi fram kl halv tre. Dermed fikk vi kun en halv dag i Varanasi. Det var altfor lite. Vi fikk kun en smakebit av den spesielle atmosfæren som er der.

Varanasi er den mest hellige byen i India. Folk kommer hit bli velsignet av elva Ganges, og mange kommer hit for å dø. Da vi dro ut båttur på Ganges fikk vi se lik-bålene der de kremerer de døde, bålene brenner 24 timer i døgnet. Andre steder i India kan en ikke brenne disse bålene til alle døgnets tider, men siden Varanasi er Shivas (motsetningens gud) får man lov til å bryte reglene her. Før de kremerer den døde, blir den dyppet i Ganges. Da vi var ute, så vi en mann bli båret ut i elven.

Det var veldig spesielt. Siden det var skumring når vi var på båtturen fikk vi være med å gjøre puja, vi tente hvert vårt flytelys og la det ned på elven.

Vi var tilbake i Delhi på mandag. Brukte denne dagen til å gå på markeder, bla det Tibetanske, der hadde de masse fint! Tilslutt spiste vi den beste desserten jeg har smakt, med sjokoladekake, vaniljeis og varm tjukk sjokoladesaus. Det hjalp litt etter to lange tog turer med kakelakker og mus på gulvet.

Slik så føttene våre ut etter to dager i Delhi :) Herlig!